ĆWICZENIA Z RYNKU, INFLUENCINGU I SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ / EXERCISES IN MARKET, INFLUENCING, AND CONTEMPORARY ART.

Filip Ignatowicz – Ćwiczenia z rynku, influencingu i sztuki współczesnej
Wystawa indywidualna
Otwarcie i finisaż: 13.12.2024, godz. 19:00Galeria Grafika, ASP Gdańsk, ul. Chlebnicka 13/16

Wystawa Filipa Ignatowicza to krytyczne, a zarazem autoironiczne spojrzenie na współczesną kulturę konsumpcyjną, media społecznościowe i rynek sztuki. Artysta eksploruje mechanizmy, które kształtują percepcję sztuki w społeczeństwie zdominowanym przez spektakl i autoprezentację. Głównym elementem wystawy są malarskie atrapy ikon współczesnej sztuki, takie jak „Rabbit” Jeffa Koonsa, „Comedian” Maurizio Cattelana, czy dynia Yayoi Kusamy. Wycięte w charakterystyczne kształty blejtramy na pierwszy rzut oka imitują oryginały, ale przy bliższym spojrzeniu ujawniają swoją podróbkową naturę, podkreślając fetyszyzację dzieł sztuki jako inwestycyjnego kapitału i symboli statusu.

W ramach wystawy Ignatowicz prezentuje także „artOPOLY” – pastisz kultowej gry Monopoly. Plansza gry, zamiast ulic, zawiera nazwy najdroższych dzieł sztuki, takich jak „Salvator Mundi” Leonarda da Vinci czy „For the Love of God” Damiena Hirsta. Mechanika gry oraz jej elementy stają się metaforą rynkowych spekulacji, które sprowadzają sztukę do jej wartości finansowej. Innym ciekawym elementem są „pseudo-myśliwskie trofea” – tabliczki z nazwami dzieł i ich rekordowymi cenami, które pełnią funkcję edukacyjną, wprowadzając odbiorców w realia rynku sztuki.

Ignatowicz porusza również tematykę kultury autopromocji i wpływu mediów społecznościowych na percepcję twórczości. Instalacje z atrapami telefonów i podświetlanych pierścieni LED do nagrywania wizerunku nawiązują do kultury influencerów i ich narracji sukcesu. Wideo-performance „YouTube HALL OF FAME” imituje styl materiałów typu challenge, badając atrakcyjność współczesnych mediów. Dodatkowo, artysta wprowadza w przestrzeń wystawienniczą prace wideo generowane przy użyciu modeli AI, ukazujące nierealne przestrzenie galeryjne i eksplodujące „white-boxy”.

Estetyka prac Ignatowicza, inspirowana internetem i mediami społecznościowymi, sprawia, że wystawa jest przyjazna i zrozumiała dla szerokiej publiczności. Wystawa powstała dzięki wsparciu finansowemu Województwa Pomorskiego, a jej przestrzeń wręcz wypełniona jest nowymi realizacjami, które oddają wrażenie przebodźcowania – celowy zabieg artysty, zachęcający do refleksji nad miejscem sztuki w dynamicznej rzeczywistości współczesności.

_____________________________________________________________

Filip Ignatowicz – Exercises in Market, Influencing, and Contemporary Art
Solo Exhibition
Opening and closing: December 13, 2024, 7:00 PM
Galeria Grafika, Academy of Fine Arts, Gdańsk, Chlebnicka Street 13/16

Filip Ignatowicz's exhibition is a critical and self-ironic exploration of consumer culture, social media, and the art market. The artist delves into the mechanisms shaping the perception of art in a society driven by spectacle and self-presentation. Central to the exhibition are painted replicas of iconic contemporary artworks, such as Jeff Koons' “Rabbit,” Maurizio Cattelan's “Comedian,” and Yayoi Kusama's pumpkin. These cut-out canvases mimic the shapes of the originals but ultimately reveal their imitative nature, critiquing the fetishization of art as an investment and status symbol.

One of the highlights is “artOPOLY,” a parody of the Monopoly board game. The game board replaces streets with the names of the most expensive artworks, such as Leonardo da Vinci's “Salvator Mundi” and Damien Hirst's “For the Love of God.” The gameplay and accompanying content offer a commentary on the commodification of art and its reduction to financial speculation. Another feature includes “pseudo-hunting trophies” – plaques displaying famous artworks along with their market-breaking prices, providing an educational context for those less familiar with the art world.

Ignatowicz also addresses the culture of self-promotion and the impact of social media on artistic perception. Installations featuring phone replicas and illuminated LED rings reference influencer culture and its narratives of success. The video-performance “YouTube HALL OF FAME” mimics challenge-style influencer content to investigate the appeal of modern media. Additionally, the artist presents AI-generated video works showcasing imaginary gallery spaces and exploding “white-boxes.”

With an aesthetic inspired by the internet and social media, the exhibition is accessible and engaging for a broad audience. Supported by funding from the Pomeranian Voivodeship, the exhibition space is packed with new works that amplify the sense of overstimulation—a deliberate strategy encouraging reflection on art's place in a fast-paced, consumer-driven world.